dsc_1066.jpg

En kvinne holder et foredrag foran et publikum med datamaskiner. Foto.
Foredragsholder Kate Meyer på UX Conference i London

Brukerens opplevelse er viktigst

Bedre tjenester fra Helsekompetanse

Visste du at brukeropplevelse er et eget fag? Nå lærer vi av de beste i verden på feltet. 

Publisert 29.11.2016 13:12Oppdatert 29.11.2016 13:18

I utviklingen av nettjenester er det smart å ta utgangpunkt i brukeropplevelsen. Det øker nemlig suksessraten på det brukeren forsøker å få gjort på nett. Men det er ikke enkelt å vite hva brukeren trenger og det er mye synsing på området. Men det finnes også forskere som vet hva de snakker om. To av våre designere har nå gått i lære hos de som anses å være best i verden på brukeropplevelse.

- Vi har fått mange flere verktøy å bruke når vi skal finne fram til gode løsninger for brukeren av våre ulike nettjenester, sier Johan S. Steinberg, interaksjonsdesigner og frontendutvikler hos Helsekompetanse.

Egen tilnærming

Brukeropplevelse, eller UX (User Experience) som det kalles internasjonalt, er egentlig en paraplyterm på et stort, tverrfaglig fagfelt som rommer både psykologi, statistikk og programmering – med mer.

- Å ta utgangspunkt i brukeropplevelsen er egentlig en egen tilnærming til det å utvikle nettsider og nettbasert læring, sier Tore Høgås, tjenestedesigner og webredaktør hos Helsekompetanse.

Det vanligste problemet man står ovenfor når man skal lage nettbasert læring er hvordan nå fram til målgruppa. Og hva vil motivere akkurat vår målgruppe til læring? Hva dekker denne gruppens behov? Med gode, sikre metoder og verktøy blir det mye lettere å finne svaret på disse viktige spørsmålene.

Lytte til brukerne

Det er en vanlig felle at de som utvikler og designer nettjenester synser for mye og ikke spør brukerne selv.

- Gjennom systematiske brukertester og velfunderte eksperimenter kan man få mange svar, sier Høgås.

Det er en forskjell på hva brukerne sier de trenger og hva de faktisk gjør, og designere må finne ut av begge.

- Hvordan folk faktisk oppfører seg på tjenestene våre gir oss mye informasjon. Hvis for eksempel mange brukere i et kontrollert eksperiment dropper ut på et spesielt sted i en stegvis prosess, ja, så må vi se nærmere på hva det er som gjør det, sier Høgås.

Og det er lurt å involvere så mange som mulig i en åpen, kreativ prosess. Da kommer mange ideer opp på bordet og man kan gå metodisk til verks for å finne de ideene som kan fungere. Da kan man også få flere hypoteser å teste ut og sjansen for å finne en god løsning øker.

- Lager vi flere hypoteser som vi tester ut, får vi faktiske tall som kan vise oss om løsningen fungerer som tenkt, sier Høgås. For det ingen orker å bruke, er det heller ingen vits i å lage. 

 

Mer informasjon: 

Les mer om kursserien UX Conference.

Om Helsekompetanse: 

Helsekompetanse tilbyr

  • Gratis læringsplattform
  • Tverrfaglig teknisk og pedagogisk rådgivning  og bistand i prosessen fra idé til ferdig produkt
  • Utvikling av kompetansetilbud med utgangspunkt i de behov dere har

Helsekompetanse er en del av Kvalitets- og Utviklingssenteret ved Universitetssykehuset  Nord-Norge (UNN).